Verksamhetsbesök hos Tullverket med Ardalan Shekarabi

Socialdemokraternas rättspolitiska talesperson och Sveriges tidigare socialminister, Ardalan Shekarabi, gjorde idag ett verksamhetsbesök på Tullverket på Arlanda tillsammans med vårt oppositionsråd Marie Axelsson (S).

Marie Axelsson (S).

På besöket fick de två S-representanterna en rundvisning på tullfiltret på Arlanda flygplats av tullinspektörer för att få en bättre uppfattning om hur de jobbar för att stoppa införsel av bland annat vapen, narkotika och svarta pengar.

– Tullen är ett av Sveriges viktigaste verktyg i kampen mot organiserad brottslighet. Det är helt avgörande för vår trygghet att tullverket har rätt förutsättningar och befogenheter att göra sitt jobb. Därför vill vi socialdemokrater i vårt budgetförslag se en förstärkning på 100 miljoner till tullen för nästa år, säger Ardalan Shekarabi (S).

Syftet med besöket var att få en insikt i hur Tullverket arbetar och vilka behov myndigheten har. Marie Axelsson (S) som tog initiativ till besöket menar att det är viktigt att partiet på nationell nivå kommer till Arlanda flygplats för att sedan kunna utforma politik som underlättar Tullverkets viktiga arbete.

– Tullen är en frontlinje i kampen mot gängkriminalitet. Det är därför viktigt att våra partikollegor från rikspolitiken får se det betydelsefulla arbetet som tullinspektörerna på Arlanda gör varje dag. Utifrån deras input kan vi utforma en ännu bättre kriminalpolitik, säger Marie Axelsson (S).

Tullverket har en avgörande roll i arbetet mot gängkriminalitet. Inte minst vad gäller beslag av narkotika som är en viktig inkomstkälla för gängen. Förra året beslagtogs bland annat 436 kg cannabis, 822 kg kokain och 996 642 stycken tramadol tabletter av Tullverket.