Valanalys

Oppositionsråd Gun Eriksson (S) har svarat på ett antal frågor med anledning av valresultatet och Socialdemokraterna i Sigtuna kommuns valanalys.

Vill du läsa hela valanalysen? Klicka här: Socialdemokraterna i Sigtuna kommuns valanalys 2018

Artikeln: https://www.unt.se/sigtunabygden/vi-skulle-behovt-vara-tydligare-5249095.aspx

Vi skulle behövt vara tydligare

Socialdemokraterna i Sigtuna gjorde sitt sämsta kommunala val i modern tid. Nyligen hade partiet sitt årsmöte där en analys av det negativa resultatet presenterades.

I höstens kommunala val i Sigtuna kommun fick Socialdemokraterna 24,7 procent av rösterna, vilket var en minskning med tio procentenheter jämfört med valresultatet 2014 – och milslångt från de 42,4 procent partiet fick i kommunvalet 2010.

En bidragande faktor till detta kan ha varit avslöjanden om misstänkt vänskapskorruption, som ledde till ett maktskifte hösten 2017. Men enligt oppositionsrådet Gun Eriksson finns det fler orsaker. Orsaker som presenterades på årsmötet efter en intern utredning.

– När S haft de största framgångarna i kommunvalet har vi drivit kommunala frågor oberoende av riksvalrörelsen. Nu drev vårt parti krav kopplade till riksvalrörelsen under parollen ”Välfärd går före skattesänkningar”. Vi tror att våra krav på fler vuxna i skolan och satsning på äldreomsorgen uppfattades som något vaga. De förändringar som redan påbörjats, till exempel nedmonteringen av vuxenutbildningen, kom att sätta en bild av S som ett nejsägarparti som försvarar det som redan uppnåtts, men som inte har några svar på framtidsfrågorna. Vi skulle behövt vara tydligare med vad vi ser för lösningar på samhällsproblemen i Sigtuna kommun, berättar Gun Eriksson.

– Överlag var den politiska debatten lam. Få konkreta förslag lades fram. Vi menar att bristen på politik i valrörelsen förde över fokus till personfrågorna, fortsätter hon.

Hur stor var besvikelsen över resultatet?

– Om man tappar 7 av 19 mandat i ett val är man naturligtvis besviken.

Vid maktskiftet 2017 hade Socialdemokraterna haft makten i Sigtuna kommun i 15 år. Nu väntar ytterligare tid i opposition.

– Det är naturligtvis ovant, men vi är några som har varit med länge i Sigtuna, eller tränat på detta i andra sammanhang, berättar Gun Eriksson.

Vilka frågor kommer ni att driva framöver?

– Vi har ett politiskt handlingsprogram som vi skrev inför valet. Det gäller även i opposition. Skolan och äldreomsorgen ligger i topp. Det är väldigt viktigt att vara en attraktiv arbetsgivare. Vi jobbade mycket med de frågorna när vi var i majoritet. Nu upplever vi att mycket raseras och inte minst att arbetsmiljön påverkas negativt. Om anställda får sluta eller sliter ut sig blir de inga goda förespråkare för Sigtuna kommun som god arbetsgivare. Då får vi större svårigheter att rekrytera. Vi sätter välfärdstjänsterna före sänkt skatt.

I samband med årsmötet blev det även ett skifte på ordförandeposten efter att Erna Wallström slutat. Partiets nye lokale ordförande heter Björn Stenutz.

– Bytet hade ingenting med valutgången att göra, säger Gun Eriksson.