Repliken: Uppskattar engagemanget i frågan

Reaktionen lät inte vänta på sig från högerstyret (M, C, L, Kd och SfS) och vi uppskattar att det finns ett engagemang i frågan.

Som en av ersättarna för Socialdemokraterna i Kultur- och fritidsnämnden mycket riktigt uttryckte så ser vi fram mot vad den breddade verksamheten blir och vilka effekter det kan tänkas få. Att utveckla en kulturverksamhet i ett bibliotek är bra, och om detta får med sig fler besökare välkomnas naturligtvis sådana projekt.

När läsintresset är så lågt i Sverige har vi som kommunpolitiker ett ansvar att ta itu med detta. Som majoriteten själva vittnar om är tre till sex utlånade böcker i veckan alldeles för lite, och då bör man satsa på just litteraturen och inte avveckla.

Vilken typ av verksamhet Valstaborna önskar i sitt bibliotek är just som bibliotek, det har vi fått bekräftat av de invånare vi mött i Valsta Centrum.

Att den otrygghet som vuxit i området försvinner under en mandatperiod i och med att det finns ett bibliotek är naivt att tro, vi vill återigen belysa vikten av det förebyggande arbetet. Det behövs ett bibliotek med duktiga bibliotekarier i närmiljön, och detta parallellt med en samverkan mellan polis, socialtjänst, skola och fältarbetare.

Det vi säger är att ett bibliotek utan böcker är inget bibliotek.

• Anna-Karin Wetzig (S) ersättare i Kultur- och fritidsnämnden, ledamot i Sigtuna kommuns konstråd och konstnär
  • Rolando Rosales(S), 2:e vice ordförande i Kultur- och Fritidsnämnden
  • Johan Bergsten (S), ersättare Kultur- och fritidsnämnden