Rädda biblioteket i Valsta

Den moderatledda kommunledningen har tagit ett beslut om att slänga ut böckerna från biblioteket i Valsta. Detta är något vi vill protestera starkt mot. Ett bibliotek utan böcker är inget bibliotek. Med många vackra ord beskrivs hur man vill utveckla biblioteket men i själva verket handlar det om en nedläggning.

I tider där bildningen, ordförståelsen, källkritiken och medvetenheten om vår omvärld behöver främjas kan man inte bara tömma ett bibliotek på böcker. Tvärtom! Utbudet borde enligt oss utökas, uppdateras och tillgängliggöras.

Pernilla Bergqvist (L) påpekar i en artikel i Märsta.nu 9 februari 2021 att läsintresset är betydligt lägre i Sverige än i övriga EU/OECD-länder och hon anser också ”att vi behöver stå på barrikaderna när det gäller dessa frågor ”. Detta är vi Socialdemokrater verkligen beredda att hålla med om.

Den omdebatterade otryggheten i Valsta kräver sina insatser med samverkan mellan polis, socialtjänst, skola och fältarbetare, men förebyggande arbete kräver också en rejäl demokratisatsning. Där har biblioteket en otroligt viktig uppgift att fylla.

Alla barn har inte tillgång till böcker, till föräldrar som läser för dem, till språket, till förståelsen och insikten. Alla barn har inte tillgång till läsplattor och datorer. Det är då biblioteket ska finnas, med duktiga bibliotekarier och relevant litteratur.

Tiderna utmanar oss med ytliga kommersiella medier som förvrider världsbilden och sanningen. Vi måste stå rustade och stärka demokratin på riktigt, inte bara genom vackra ord i ett dokument utan i handlingar, som att läsa för barnen. Ett litet steg kan tyckas, men ett av det viktigaste.

Låt böckerna finnas kvar på biblioteket !

• Anna-Karin Wetzig (S) ersättare i Kultur- och fritidsnämnden
    ledamot i Sigtuna kommuns konstråd och konstnär
  • Rolando Rosales(S), 2:e vice ordförande i Kultur- och Fritidsnämnden
  • Johan Bergsten (S), ersättare Kultur- och fritidsnämnden