Om kommuninvånarnas välfärdsmiljoner

Vi uppmanar den moderatledda kommunledningen att satsa välfärdsmiljonerna på kommuninvånarna för att de faktiskt förtjänar det. Pengarna finns men den politiska viljan och handlingskraften saknas.

Någon kristallkula behövs inte för att våga uttala detta tydliga budskap. Det är bara att läsa regeringens långtidsbudget. Statsbidragen återkommer. Även oppositionen i riksdagen har sagt sig vilja rösta fram fler välfärdsmiljoner till kommunerna kommande år.

Politik handlar om att skapa framtidstro och trygghet hos medborgarna, det gäller såväl på riksnivå som på kommunal nivå. Det icke-svar som kommunledningen nu ger är att slå undan fötterna på de kommuninvånare som här och nu i pandemins spår behöver kommunens stöd. De sköraste inom äldreomsorgen och nyblivna arbetslösa invånare förtjänar bättre helt enkelt.

Att dessutom fortsätta sprida lögnen om att kommunen varit konkursmässig och gick med stora underskott år efter år är en vilseledande retorik från politiker som griper efter halmstrån att hålla sig i. Sanningen är att kommunen inte gått med minusresultat alls. En kommun kan inte heller gå i konkurs, även detta är tomma ord.

Att i år inte använda den Socialdemokratiska regeringens välfärdsmiljoner till det de var tänkta för rimmar väldigt illa med att samtidigt begära ytterligare 660 miljoner kronor i krisstöd hos samma regering, vilket Olov Holst (M) faktiskt gjort i den hemställan han skickade till civilminister Lena Micko (S) i våras. Obegripligt och osmart. Chansen att kommunen nu får något krisstöd kan nog räknas som minimerad. Det är synd eftersom vi över partigränserna är helt överens om att vi behöver krisstödet.

I slutet av november lägger vi fram vårt förslag till kommunbudget för 2021. Den kommer att skilja sig markant från majoritetens budgetförslag.
I vår budget kommer ni att se kraftfulla åtgärder för att:
· anställa fler sjuksköterskor och undersköterskor inom äldreomsorgen.
· införa rätten till trygga heltidsanställningar.
· skapa ett nytt kommunalt arbetsmarknadscenter för att ge arbetslösa det stöd de behöver för att komma ut i arbete igen.

Vi prioriterar alla kommuninvånares bästa här och nu. Det är vårt tydliga budskap.

• Socialdemokratiska kommunfullmäktigegruppen i Sigtuna kommun/ Marie Axelsson, gruppledare