Första maj 2024

Traditionsenligt firade Socialdemokraterna första maj på torget i Valsta. Tal hölls av oppositionsråd Marie Axelsson (S), ordförande för Socialdemokraterna i Sigtuna kommun Ann Bly Lässman (S) och LO:s ungsekreterare Elsa Alm.

Socialdemokraterna bjöd på korv och fika och bandet Valfläsket bjöd på musik.

Från vänster till höger: LO:s ungsekreterare Elsa Alm, oppositionsråd Marie Axelsson (S) och Sigtuna AK:s ordförande Ann Bly Lässman.

Marie Axelsson (S) talade om att den moderatledda kommunledningen behöver göra mer för att öka bostadsbyggandet och minska arbetslösheten i kommunen.

– När vi har en arbetslöshet på nästan 9 procent i Sigtuna kommun och arbetslösheten bland utrikesfödda är över 14 procent, då är det kommunens förbaskade ansvar att se till att stötta kommuninvånarna, att lotsa dem rätt och hjälpa dem ut på arbetsmarknaden tillsammans med arbetsförmedlingen, sade Marie Axelsson (S) i sitt tal.

Ann Bly Lässman (S) talade om ABF och det viktiga arbetet som studieförbundet gör i kommunen.

Elsa Alm från LO talade om attacken på det politiska mötet i Gubbängen och behovet av politiska reformer som stöttar arbetare i det svåra ekonomiska läge som landet nu befinner sig i.