För allas rätt att älska den man vill

Under lördagen den 4 augusti går det uppskattningsvis 60 000 deltagare i Europride genom Stockholm. 600 000 uppskattades stå längs med paraden. En fantastisk och så oerhört viktig demonstration. Arbetet för allas lika värde och allas rätt att älska den man vill måste ske i hela samhället för att vi ska kunna nå dit. Sigtuna kommun ska vara med i det arbetet. Sigtuna kommun ska vara en inkluderande kommun där alla som bor och vistas i kommunen försäkras om ett gott bemötande i alla verksamheter oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck och sexuell läggning. Socialdemokratin vill forma ett starkt samhälle som bygger på alla människors lika värde och lika rätt.

I en rapport från Socialstyrelsen från 2016 så konstaterar myndigheten att det är en högre förekomst av psykisk ohälsa bland hbtq-personer än övriga. Resultaten bekräftar enligt Socialstyrelsen att det är viktigt att arbeta preventivt för hbtq-personer, med riktade insatser för att minska skillnaderna i ohälsa. Sigtuna kommun ska vara med i arbetet mot den psykiska ohälsan för hbtq-personer.

Vad kan kommunen göra?

Kommunen kan göra mycket! Kunskapen och kompetensen om hbtq+-personers situation ska öka för att garantera likvärdig kommunal service till alla som bor och vistas i kommunen. Det är särskilt viktigt att personal inom både barn- och äldreomsorg har kunskap så att de exempelvis ska kunna upptäcka både diskriminering och utsatthet. Kunskapen behövs även i alltifrån elevhälsoteamen till hos socialsekreterarna. Till sist är det också av allra största vikt att politikerna, som ständigt tar beslut om den kommunala verksamheterna, har kompetens om hbtq+-personers situation.

Vi vill se att kommunen tar fram en handlingsplan för att öka hbtq+-kompetensen inom kommunens verksamhet och aktivt genomföra åtgärder för att öka hbtq+-personers möjlighet att leva öppet.

Vi har kommit en bit på vägen men vi har långt kvar. För allas lika värde. För allas rätt att älska den man vill. Sigtuna kommun ska vara med i det arbetet.

Marie Axelsson, förstanamn Socialdemokraterna i Sigtuna kommun

I lokalmedia:

Märsta.nu: http://www.marsta.nu/debatt/sigtuna-kommun-ska-vara-inkluderande/

Sigtunabygden: http://www.unt.se/sigtunabygden/asikten-debatt/for-allas-ratt-att-alska-den-man-vill-5041550.aspx