Ulf P Lundgren: Minnesord från åren i Sigtuna kommun
Pedagogen, psykologen, professorn i pedagogik i Stockholm och i Uppsala, ordförande för läroplanskommittén och skollagskommittén, Skolverkets generaldirektör, utvärderaren av många länders skolsystem och samhällsengagerad mentor för flera kommuners skolverksamhet Ulf P Lundgren avled i november 2024. Hans närmaste är hustrun Gun och barnen Paul och Ebba med familjer.
Sigtuna kommun var en av de kommuner där Ulf Lundgren kom att verka som mentor och handledare.
I Sigtuna kommun började hans engagemang redan på 70-talet när vi socialdemokraterna (i opposition) formulerade ett ”nytt” mål för skolan i kommunen: ”alla barn skall må bra i skolan”.
Alla vet ju att skolan är till för eleverna och att poängen med skolan är att eleverna skall få sådana kunskaper att de klarar att skapa ett bra liv för sig själva och för samhället så att de kan lösa de uppgifter som de möter i ett framtida samhälle – uppgifter som de inte känner till under sin skoltid.
Ingen lätt uppgift, men som mänskligheten tillsammans ´lyckats´ med under de många tusentals år människorna har funnits till och som idag gjort att vi är nära 9 miljarder människor på vår jord. Utbildning, kunskap och människors tankeförmåga, kreativitet, arbetsförmåga och förmågan att samarbeta och ta hand om varandra är faktorer som åstadkommit detta. Under åratals diskussioner upplevdes målet som så självklart att det etablerade systemets motstånd mot det kändes nära nog oförklarligt.
Våra intervjustudier med elever i Sigtuna lärde oss att uppgiften skulle kräva många förändringar både vad gäller att bryta gamla vanor och tänkesätt och att skapa nya organisatoriska lösningar. Skolan är ett väl etablerat system som haft lång tid på sig att skapa vanor och traditioner och nya mål innebar förändring – stor förändring. Våra empiriska data visade att detta var nödvändigt, men vad måste ändras? Nämnden lyckade enas om det nya målet, mycket tack vare en engagerad förvaltningsledning – en ny skolchef satte en ny agenda. Ulfs seminarier skapade kunskap och lösningar. I flera steg växte en förändringsagenda fram.
Under detta arbete verkade Ulf som kunskapsbank, handledare och mentor och skapade ett kunnande och en entusiasm som väckte kreativitet och engagemang. Efteråt har många av politikerna vittnat om en hoppfull glädje, meningsfullhet, och en tro på att vi skulle lyckas.
Vi hade också roligt under arbetet. Arbetet kom att kryddas med humor, mustiga och roliga historier från den värmländska tradition Ulf kom ifrån.
Frågor som knådades var bl a skolans roll i samhället, statens modeller för att formulera sin mål och välja organisation, ekonomiska ramar, styrning samt hur olika samhällsfaktorer påverkade det historiska utfallet. Denna komplexa verklighet var Ulf en mästare att belysa.
Ulf öppnade också kontakter mellan engagerade lärare i kommunen och aktiva forskare och flera lärare tog chansen att granska sina praktiska erfarenheter i projekt vid universiteten i Uppsala och Stockholm. En levande forskarutveckling ägde rum i kommunen bl a genom samarbetet med Ulfs forskningsinstitutioner.
Så småningom kom resultaten i form av bättre rankning i jämförelsen med andra kommuner.
En period för S i opposition i Sigtuna kommun avlöstes av en ny socialdemokratisk majoritet kännetecknad av ett nytt väl genomarbetat skolutvecklingsprogram för alla skolverksamhetens olika grenar: förskolan, fritidsverksamheten, grundskolan, gymnasiet, vuxenutbildningen. Utgångspunkterna var elevens perspektiv, det livslånga lärandet, produktionssystemets och den ekonomiska utvecklingens konsekvenser, betydelsen av den politiska styrningen, personalens medverkan och engagemang, betydelsen av genomarbetning av konsekvenserna av förändringarna. För kommunen gav detta arbete ett ordentligt förbättrat resultat för alla grundskolor.
Skolutvecklingsprogrammet blev också ett mästerverk vad gäller att relatera den förväntade skolutvecklingen till den nya teknikens (datoriseringens) möjligheter och risker.
Ulfs unika och breda yrkes- och livserfarenheter delade han generöst med sig av under arbetet med skolutvecklingsprogrammet och i de seminarier som föregick det. Teman som elevperspektiv och samhällsperspektiv, kunskap och lärande, organisering och styrning av lärande, samspelet mellan
näringslivets förändringar, samhällsekonomin, värdeförändringarna genom folkrörelserna och demokratigenombrottet gav en bild av den historiska utvecklingen av den svenska skolan.
Skolutvecklingsprogrammet gav goda effekter för eleverna, för lärare, rektorer, ja för alla de som arbetade i skolan, för föräldrarna och för oss politiker.
Vi är många som är tacksamma för det engagemang och arbete Ulf ägnade oss i Sigtuna kommun.
Vi saknar honom för hans varma sätt, hans humor och hans värmländska historier och hans konstruktiva sätt att se positiva lösningar på svåra problem.
För Socialdemokratiska gruppen i Skolstyrelsen, Utbildningsnämnden och Barn- och ungdomsnämnden.
William Petersson Lola Svensson
Ordförande 1995 -1996 Ordförande 2011 – 2014