Om social dumpning

I oktober gick det socialdemokratiska kommunalrådet i Kramfors kommun, Jan Sahlén, ut med ett kritiskt uttalande då han anklagade Solna, Sollentuna och Sigtuna kommun för så kallad social dumpning, man kan höra om det här. Han menade att dessa kommuner betalade biljetter, och i vissa fall första månadens hyra till bostadslösa utan någon sysselsättning för att flytta till Kramfors kommun. För dessa utsatta familjer och individer blev det sedan ännu svårare att skaffa jobb i en så liten kommun som Kramfors. Detta menade Jan att kommunerna gjorde för att slippa betala ut försörjningsstöd till dessa personer. De lastade alltså över problemet på andra kommuner. Efter kritiken gick moderaterna i Sigtuna kommun in i försvarsställning då Olov Holst upprört tillbakavisade Jans påståenden.

Oppositionsråd Marie Axelsson skickade då Olovs svar till Kommunalrådet i Kramfors som då svarade med skarp kritik.  Kommunalrådet riktade stark kritik mot vår moderatledda kommunledning. Vill du läsa hans insändare med svar från Sigtuna kommuns ordförande för utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden finns den här.

Vår Marie Axelssons skrev senare en debattartikel i Svenska dagbladet. Där de instämde i kritiken från Jan Sahlén. För några veckor sedan skrev hon tillsammans med två andra socialdemokratiska kommunalråd från Solna, Arne Öberg, och Sollentuna, Joakim Jonsson. Marie och de andra (S) kommunalråden efterlyser en lagändring för att samtliga kommuner som skickat nyanlända till Kramfors solidariskt ska ta sitt ansvar. Läs artikeln här.

Sahlén skrev senare en insändare i Sigtunabygden där han kritiserade Sigtuna kommuns ledning och bland annat ifrågasatte Olov Holst människosyn. Läs den här.

Det återstår att se vart denna debatt leder. Socialdemokraterna i Sigtuna kommun står fast vid att kommunerna solidariskt måste ta sitt ansvar.