Alliansen monterar ned kommunen

Efter att ha läst Olov Holsts (M) och Karsten Bjärbos (KD) nyårskrönikör, båda helt utan konkreta förslag och politiska visioner, tycker vi i Socialdemokraterna att det är viktigt att påminna invånarna om vad den moderatledda allianspolitiken hittills inneburit för invånarna i Sigtuna kommun.

Alliansen har under 2018:

– kraftigt minskat möjligheterna att kunna läsa kommunal vuxenutbildning (KOMVUX) i Sigtuna kommun. Det slår hårt och höjer trösklarna för de som står utanför arbetsmarknaden. Om du inte har en färdig gymnasieutbildning och vill slutföra den måste du göra det i en annan kommun. Det här leder till ökad orättvisa.

– valt att Sigtuna kommunen ska gå ur FairTrade-samarbetet. I grunden handlar det om att säkra rättvis handel, etisk konsumtion och mänskliga rättigheter. Det här innebär minskad solidaritet.

– stängt ned den nyöppnade konsthallen i Märsta centrum. Ett slag i magen mot kulturen i kommunen.

– beslutat att avveckla nolltaxan och införa planhyror för ungdomsföreningar. Det slår hårt mot ungdomsföreningarna som ställs inför både ekonomiskt och administrativt krångel.

– satt orimligt höga hyror på nybyggda lägenheter i det kommunala bostadsbolaget SigtunaHem. Vilken pensionär kan betala nästan 11 000 kr/ månad för en tvåa på 55 kvm i det nya trygghetsboendet vid Kulturtorget i Märsta?

Med alliansens budgetpolitik följer kännbara nedskärningar. Alla i kommunen drabbas, från ung till gammal. Deras mål är, och har alltid varit, att sänka skatten. Det sker 2021 enligt deras budget. Det är tydligt att skattesänkningar ska ske på bekostnad av vår gemensamma uppbyggda välfärd.

Vi ser inte fram emot att se vad alliansen kommer att nedmontera under kommande fyra år vid makten med tanke på vad de hittills raserat. Alliansens politik under 2018 kännetecknades av gnäll och brist på politiska visioner. De klarar inte att leverera framtidstro. Allt pekar på att kommande nyårskrönikor från alliansföreträdare kommer att vara lika tomma på innehåll och hopp under hela mandatperioden. Alliansen monterar ned kommunen dag för dag. Socialdemokraterna har däremot både politiska visioner och konkreta förslag. Mer om det i vår inför 2019-årskrönika inom kort.

Gun Eriksson (S) oppositionsråd

Marie Axelsson (S) riksdagsledamot och 2:e vice ordf. i kommunstyrelsen