Rosersbergarna får inget naturreservat!

Sedan 2012 har kommunen lagt tid, kraft och uppskattningsvis 100.000 kronor på att ta fram alla underlag för att skydda tio hektar av den värdefulla Råbergsskogen. Ett naturreservat som skulle motsvara en yta på 14 fotbollsplaner.  Initiativet togs av Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet, men beslutet om utredningen togs i total politisk enighet. Reservatet skulle säkerställa tillgången till värdefull natur och en skog för rosersbergare i alla åldrar att kunna strosa eller motionera i.

När alla underlag var klara och presenterades i kommunstyrelsen i april i år beslöt den moderatledda majoriteten plötsligt att avbryta hela processen och slänga dokumenten som arbetats fram i papperskorgen!

Mest överraskande var att Centerpartiet, med Gill Brodin i spetsen, helt bytt fot trots att partiet lämnat ett mycket positivt remissvar i frågan för mindre än ett halvår sedan.

Eftersom det har byggts mycket industrilokaler med arbetstillfällen söder och väster om villasamhället och snart kommer många nya bostäder väster om järnvägen att byggas tycker vi socialdemokrater att det vore på sin plats att säkra tillgången till denna nära natur i Råbergsskogen.

Det ville inte de borgerliga partierna!

Gun Eriksson oppositionsråd (S)

Rolando Rosales , rosersbergsbo, kultur och fritidsnämnden (S)