Nu blir det dyrare att bo i Sigtuna kommun

Den moderatledda alliansen sätter ideologi före invånarna och hyresgästernas bästa. Kommunen går miste om statligt investeringsstöd på nästan 70 miljoner efter att en oenig styrelse i Sigtunahem beslutade om så höga hyror att kommunen inte längre kunde få stödet. Det får hyresgästerna istället betala för. Det rör trygghetsboende vid Kulturskolan i Märsta och bostadsprojektet Silverskatten i Sigtuna stadsängar.

– Vi Socialdemokrater som sitter i styrelsen röstade emot och reserverade oss emot beslutet, den moderatledda alliansen tackade nej till investeringsstöd så att de skulle kunna ta ut högre hyror, säger Marie Axelsson (S) socialdemokrat i SigtunaHems styrelse.

Med Socialdemokraternas förslag skulle en hyra i ett trygghetsboende för personer över 70 år hamna på 7809 kr/månad för en 2:a på 55 kvm. I vårt förslag fanns inräknat en marknadsmässig avkastning på lägenheterna. Med moderaternas beslut blir hyran för samma lägenhet idag istället 10 831 kr/månad. Eftersom att SigtunaHems riktlinjer kräver en inkomst på tre gånger hyreskostnaden krävs en inkomst på ungefär 32 500 kr. I moderaternas Sigtuna är det tydligen ett rimligt krav att ställa på pensionärer.

– När staten erbjuder investeringsstöd på nästan 70 miljoner för att hålla nere hyrorna finns det ingen anledning att säga nej tack och utestänga pensionärer som lägenheterna byggs för, säger oppositionsråd Gun Eriksson (S).

I lokalmedia: