Moderaterna skjuter ifrån sig ansvaret igen

Det händer alldeles för ofta att Olov Holst, Moderaterna, skjuter ifrån sig sitt kommunala ansvar och hänvisar till staten. Nu har han fel igen.

Faktum är att våra argument för att kommunen ska stanna kvar i fristadsprogrammet ligger helt i linje med kammarrätten i Sundvalls dom från 2015, nämligen att; ”ICORN bör anses som en kommunal angelägenhet och falla inom ramen för den kommunala kompetensen”. Verksamheten är inte lagstadgad, men ger en tydlig signal om att en kommun värnar det fria ordet och alla människors lika värde. Utrikes- och biståndspolitik hör traditionellt till det statliga ansvarsområdet, men inom just kulturområdet gör kommunen, regionen och staten insatser tillsammans.

Olov Holst menar att fristadsprogrammet innebär höga kostnader. Det nu uppsagda medlemskapet kostar 25 000 kronor och kommunens kostnad för att ta emot en fristadsförfattare var 300 000 kr/ år. När vi Socialdemokrater införde programmet i kommunen så kunde vi reducera de faktiska kostnaderna genom samarbeten med andra aktörer. Sigtunastiftelsen arrangerade boendet för fristadsförfattaren, inte kommunen. Det samarbetet valde Olov Holst att avsluta. Därutöver finns det projektbidrag att söka hos Kulturrådet när en kommun väljer att ta emot en förföljd författare eller konstnär. Om Olov Holst menade allvar om att värna det fria ordet skulle han och hans kommunledning istället för att lägga ner projektet helt ha ansökt om dessa pengar.

Fristadskonstnärerna och författarna stannar i Sverige i två år. Under dessa två år har de skyldighet att bidra med sitt kunnande till kommunen. Detta är även en av premisserna för att kunna få ta del av projektbidraget hos Kulturrådet. Exempelvis genom föreställningar, utställningar, konserter, eller medverkan i publicistiska eller andra kulturella aktiviteter. Fristadsprogrammet har uppskattats mycket av Sigtuna kommuns kulturarbetare och invånare som tagit del av fristadsförfattarnas arbete.

I solidarisk anda ställer vi Socialdemokrater inte grupper mot varandra. Med rekordöverskott i kommunkassan så har kommunen råd att även i framtiden satsa på kulturen och värna mänskliga rättigheter. I hopp om att skapa en borgerlig opinion emot stöd till utsatta människor ser Olov Holsts argument tämligen desperata och populistiska ut.

Marie Axelsson (S) oppositionsråd