Kommunal hemtjänst ska vara ett alternativ!

Från och med idag, den 1:a april, införs valfrihet i hemtjänsten i Sigtuna kommun. Denna valfrihet består endast av två privata aktörer, där det ena företaget inte får ha mer än 60% av brukarna, sen är valfriheten slut. Känns det som ett aprilskämt? Tyvärr så är det inte det.

Idag är det exakt ett år sedan den moderatledda kommunledningen avvecklade den kommunala hemtjänsten. Över en natt och mitt under pågående pandemi tilldelades kommunens cirka 500 hemtjänstbrukare två privata aktörer som istället skulle utföra tjänsterna hos dem. Men hur valfritt är det egentligen när högerstyret tvingar Sigtuna kommuns äldre att välja mellan två privata utförare? Och varför är inte kommunal hemtjänst ett valbart alternativ?

Privata hemtjänstföretag har lägre personaltäthet och fler timanställda jämfört med den kommunala hemtjänsten. Detta drabbar givetvis brukarna i form av sämre kontinuitet och kvalitet. Välfärdsföretagens agenda är att tjäna pengar på skattefinansierad verksamhet och att göra om hela välfärdsmodellen till en kassako.

72 personer i Sigtuna kommun över 70 år med hemtjänst har under pandemiåret blivit smittade med Covid -19 (källa: Socialstyrelsen, vecka 13). Det är 72 för mycket.

Ju fler som arbetar heltid i kommunen desto mer minskar rekryteringsbehoven samtidigt som jobben blir mer attraktiva och jämställdheten ökar. Även Coronakommissionen påpekade i sin första rapport att en högre andel heltidsanställda inom hemtjänsten och särskilda boenden skulle ha minskat smittspridningen av Covid-19. Privata välfärdsbolag inom äldreomsorgen bevisar i kommun efter kommun att god kvalitet onekligen är en kostnadsfråga som står i konflikt med deras privata vinstintressen.

Kommunens äldre invånare som har hemtjänst har rätt till en trygg hemtjänst och personalkontinuitet. De som arbetar inom äldreomsorgen ska ha rätt till heltidsanställningar och en bra arbetsmiljö, något som vi Socialdemokrater med bestämdhet kommer att fortsätta hävda. Det är dags för kommunen att kliva in på arenan igen och ta ansvar för hemtjänsten. Kommunal hemtjänst ska självklart också vara ett valbart alternativ.

• Gunilla Johansson(S) 2:e vice ordförande i Äldre- och omsorgsnämnden
  • Marie Axelsson(S) Oppositionsråd