Fyll Valstaskolan med liv, föreningar och företag!

Valstaskolan är en av vår kommuns dåligt utnyttjade resurser som innehåller ett välfungerande tillagningskök och ett stort antal specialsalar. Det handlar om 10.000 m2 golvyta och utrymmen med utrustning för trä,-metall- och textilslöjd samt hemkunskap. Här kan de lokala studieförbunden erbjuda slöjd och matlagningsaktiviteter. Kommunen eller föreningar kan arrangera aktiviteter för ungdomar, bland annat kultur. Lokalerna kan även bli kreativa utrymmen i form av arbetsplatser för mindre företag som behöver lokaler. Det kan gälla start-up företag eller co-sharing lösningar där man delar på teknisk utrustning och därmed sänker kostnaderna.

Socialdemokraterna vill att alla Valstaskolans lokaler används, inte står mörka och tomma och bara kostar pengar. Det är slöseri med våra gemensamma resurser! Vi ser goda möjligheter till en mängd olika aktiviteter för alla åldrar i stället eller uthyrning  till mindre lokala företagare. Använd våra gemensamma lokaler till nytta för kommunens invånare som faktiskt äger dem!

Gun Eriksson oppositionsråd (S)